Regjeringen har et mål om 40 prosent utslippsreduksjon innen 2030. Varehandel og nordmenns forbruk spiller en sentral rolle i arbeidet for å nå dette målet. I samarbeid med flere aktører innen varehandel, har LO-virke utviklet et veikart for næringen frem mot 2050. Visjonen er at innen 2050 har bransjen «tatt en aktiv rolle i å bli fossilfri og klimanøytral, ved å sikre at det kjøpes og brukes produkter som tilfredsstiller miljø- og etiske krav samt å sikre at materialer holdes lengst mulig i kretsløpet uten miljøgifter og unødig avfall».
Handelens tre roller i det grønne skiftet
Som den største private sysselsetteren i Norge og bindeleddet mellom forbruker og produsent, har handelsnæringen en betydelig, tredelt rolle i det grønne skiftet:
- Egen drift: Isolert sett, har handelbedrifter lave direkte utslipp. De viktigste tiltakene vil derfor være knyttet til sirkulær økonomi og overgangen til sirkulære forretningsmodeller. I denne overgangen eksisterer det gode muligheter for aktører i bransjen, med stort potensial for verdiskapning.
- Produkt: Handelsbedrifter må også gjøre bevisste valg knyttet til produktsortiment og stille tydelige krav til produsentenes produkter. Bevisste valg kan for eksempel være knyttet til råvarer, levetid, design, produksjonsmetoder, distribusjonsform eller mulighet for gjenbruk
- Forbruker: Handelen står i en unik posisjon til å påvirke forbrukere og spiller derfor en viktig rolle i å hjelpe dem med å ta bærekraftige valg.
Ved å bli sertifisert innenfor en eller flere ordninger kan din virksomhet signalisere til kunder og andre interessenter at dere tar bærekraft på alvor.
For å bli sertifisert må man oppfylle ulike objektive kriterier, som deretter kan brukes i kommunikasjons-, og strategiarbeid. De ulike ordningene er dessuten fine rettesnorer for bærekraftarbeid i bedrifter og kan fungere som en kilde til informasjon og inspirasjon.
- Svanemerket er en kjent sertifiseringsordning innen flere bransjer, og stiller krav til sirkulær økonomi i virksomheter som ønsker å bli sertifiserte. Les mer.
- Miljøfyrtårn er en sertifiseringsordning for alle typer bedrifter, uavhengig av størrelse, med tilpassede bransjekriterier. Les mer.
- ISO 14001 er en internasjonal standardisert miljøsertifisering med retningslinjer for hvordan virksomhet kan jobbe med å redusere sitt miljøavtrykk. Les mer.
- Fairtrade er en merkeordning for ferdige produkter ment til å veilede forbrukere. Merket viser at alle ledd i verdikjeden, fra råvareprodusenter til forhandlere, har gode betingelser og trygge arbeidsforhold, samt jordbruket er bærekraftig. Les mer.
BDOs bærekraftskompass er et verktøy som gir deg informasjon om hvilke lover, krav og rapporteringsstandarder som er relevante for din virksomhet. Det kan også være verdt å sjekke ut miljødirektoratet for en oversikt over EU-regelverk knyttet til klima og miljø, som er vedtatt i norsk lov.
Lov om bærekraftige produkter og verdikjeder
For å få fart på den sirkulære økonomien i Norge, trådte ny lov om bærekraftige produkter og verdikjeder i kraft den 1. juli 2024. Her stilles det krav til bærekraftig produksjon og forbruk gjennom produkters livssyklus, med fokus på ressursutnyttelse i alle ledd av verdikjeden. Målet er at produkter skal passe inn i en sirkulær økonomi, blant annet ved å vare lengre, kunne repareres og resirkuleres, og skape mindre avfall.
Fra et produktperspektiv handler sirkularitet om at produkter skal vare så lenge som mulig, repareres, gjenbrukes og resirkuleres. Jo lenger vi kan holde noe i kretsløpet, jo bedre.
Innen varehandel er det gode muligheter for økt sirkularitet og økonomisk verdiskapning. Bedrifter bør særlig rette fokus mot følgende tiltaksområder:
- Produksjon og salg av kvalitetsprodukter med lang levetid, egnet for ombruk, redesign og reparasjon
- Produkter bestående av resirkulerte/regenerative materialer som egner seg for resirkulering/kompostering etter endt bruk
- Tilgjengelige reparasjonstjenester og reservedeler, som legger til rette for økt produktlevetid
- Leasing, utleie- og delingstjenester
- Tiltak for å minimere avfall
Innen bransjen finner en flere selskap som har tydelige mål og ambisjoner når det kommer til klima og miljø. Flere av disse har utforsket sirkulære forretningsmodeller.
Eksempler:
Norrøna har et eget reparasjonsteam som reparerer garantiprodukter kunder har levert inn. De reparerte produktene får så et nytt liv i Norrønas bruktbutikker.
Bergans har opprettet en parkdressavtale, hvor en kan leie en parkdress heller enn å kjøpe den.
Slettvoll tilbyr leasing av møbler til bedriftsmarkedet. Reststoff fra møbelproduksjonen blir så tatt hånd om av klesmerket Bastante Textile for å lage kvalitetsklær.
Jernia selger skruer i løsvekt, heller enn i pakninger med et bestemt antall skruer i.
TooGoodToGo - gjør det enkelt å selge overskuddsmat.

Veikart for grønn handel, som er utarbeidet av LO og Virke, definerer ti tiltak som små og store handelsvirksomheter bør gjennomføre for at bransjen skal nå sine overordnede målsetninger.
- Sette klima, miljø og hva dette innebærer for egen virksomhet på styrets, ledelsens og de tillitsvalgtes agenda.
- Iverksette kompetansehevende tiltak for hele virksomheten innen miljø, bærekraft og sirkulær økonomi.
- Stille krav til leverandører og etterspørre sertifiserte produkter.
- Utforske nye forretningsmuligheter innen sirkulære løsninger enten alene eller i samarbeid med andre aktører. Økt verdiskapning trenger ikke bety økt bruk av naturressurser.
- Veilede, inspirere og promotere attraktive grønne valg overfor kunder gjennom produktutvalg, plassering og kommunikasjon.
- Redusere ressursbruk i verdikjeden og optimalisere varelageret.
- Arbeide aktivt med utfasing av miljøgifter.
- Miljøsertifisere egen virksomhet/butikker.
- Stille krav om miljøtiltak til utleiere av lokaler, som for eksempel kildesorterings-systemer og energi-effektivisering.
- Delta i arealplanlegging og byutviklingsprosjekter lokalt.
Det er penger å spare på å bruke færre ressurser og å bruke ressurser på nytt, og penger å tjene på nye tjenester og inntektsområder. Det offentlige vil med de nye reguleringene gå i front med klimaarbeidet ved å stille nye og strengere krav til miljø og etikk i offentlige innkjøp. Dette er viktige signaler til både leverandører, og andre innkjøpere. Etterspørselen etter grønne og etiske produkter vil fremover øke fra de store innkjøperne.
I Veikart for grønn handel foreslår LO og Virke grep bedrifter kan ta for å bli sosialt bærekraftige:
- Vurdere medlemskap i Initativ for etisk handel
- Kritisk gjennomgang av leverandørkjeden med tanke på å sikre anstendige arbeidsforhold.
- Delta i partssamarbeid sentralt og lokalt.
- Vurdere mer langsiktige avtaler med leverandører for å kunne samarbeide om høyere standarder og miljømessig bedre praksis, inkludert merke- og sertifiseringsordninger.
- Gå i dialog med leverandører for å få oversikt over verdikjede og arbeide mot full transparens.
Medvirker til å fremme virksomheters respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i forbindelse med produksjonen av varer og tjenester.
Her kan du se hvilke av FNs bærekraftsmål som er spesielt relevante for handelsvirksomheter.
Denne guiden er laget for å hjelpe bedrifter å komme i gang med bærekraftarbeidet. Den kan for eksempel brukes som grunnlag for diskusjon under styremøtet, på et personalmøte eller man kan fylle den ut på egen hånd. Dere kan bruke hele eller deler av verktøyet.