Jeg har fått brev om

Legitimasjon

Hvitvaskingsloven pålegger bankene å innhente og kontrollere legitimasjonsdokument i forbindelse med etablering av alle kundeforhold. I tillegg skal bankene løpende kontrollere og oppdatere informasjonen om sine kunder. Har du mottatt brev fra oss er det fordi din legitimasjon registrert hos oss ikke lenger tilfredsstiller gjeldende krav og må derfor oppdateres om du ønsker å fortsette ditt kundeforhold hos oss. Ønsker du derimot ikke å oppdatere legitimasjonen din, kan vi avslutte kundeforholdet ditt for deg.

Jeg ønsker å legitimere meg
Må jeg komme innom et kontor?

Når vi skal registrere legitimasjonen din, er det enten ved fysisk oppmøte eller ved å bruke BankID fra en annen bank enn Sparebanken Møre. 

Har du BankID fra annen bank

Har du BankID fra en annen bank kan vi registrere denne som din legitimasjon. Du velger "legitimer meg med BankID" nedenfor og registrerer deg som kunde hos oss. Etter registreringen får du tilgang til ditt eksisterende kundeforhold. 

Har du ikke BankID fra annen bank

Har du ikke BankID fra annen bank ønsker vi at du kommer innom et av våre Sparebanken Møre-kontor med gyldig legitimasjon. Vær oppmerksom på at du må avtale tid før du kommer innom banken. Selv om det er flere dokumenter som tilfredsstiller kravet som gyldig legitimasjon ønsker vi at du tar med deg passet ditt. 

Bor du langt unna et av våre kontor eller av annen årsak ikke har anledning til å møte opp personlig, kan vi benytte Postens PUM-tjeneste. Da sender vi en blankett som gjør at du kan identifisere deg på ditt lokale postkontor. 

Ønsker du å benytte deg av denne tjenesten, klikker du på "send meg Posten PUM".

Jeg vil avslutte kundeforholdet
Og overføre eventuelle midler til banken jeg bruker til vanlig.

Ønsker du at banken skal avslutte kundeforholdet ditt, vil vi ikke lenger ha behov for ny legitimasjon. 

Er det innestående midler på konto som du vil ha overført til din hovedbank, trenger vi et kontonummer som pengene skal overføres til. Dette kan du sende til oss på en av to måter. 

  • Med BankID Har du BankID fra en annen bank enn oss, kan du fylle inn kontonummer i skjemaet under, så ordner vi resten! 
  • Uten BankID Har du ikke BankID må vi ha det vi kaller en legitimert henvendelse. En slik henvendelse kan du enkelt lage ved å ta et blankt ark, skrive hvilket kontonummer du ønsker vi skal føre innestående beløp til, legge en gyldig legitimasjon på arket, ta bilde av henvendelsen og sende det inn via knappen "send legitimert henvendelse" under. 
Ofte stilte spørsmål

Har du ikke pass? Følgende dokumentasjon er også godkjent som legitimasjon:

  • Førerkort utstedt fra og med 1998
  • BankID fra annen bank
  • Bankkort med bilde fra annen bank
  • Nasjonalt ID-kort utstedt av et EØS-land 

Om du vil komme innom kontoret må du avtale tid for legitimering. Etter dette er det bare å ta med deg gyldig legitimasjon og komme innom på avtalt tidspunkt. Om du har spørsmål ring oss på 70113000. 

Som finansforetak må Sparebanken Møre etterleve lovens krav til legitimasjon. Vi er innstilt på å finne løsninger slik at vi tilfredsstiller lovens krav til innhenting og kontroll av legitimasjonsdokument fra våre kunder. Har du utfordringer med å møte opp i et av våre bankkontor eller på annen tilfredsstillende måte kunne fremvise gyldig legitimasjon, bes du kontakte banken.

Vi ber deg om å ikke sende kopi av pass som vedlegg i e-post. Bekreftet kopi av legitimasjon kan sendes via brevpost til Sparebanken Møre,  Postboks 121- Sentrum, 6001 Ålesund.

For å beskytte deg mot identitetstyveri, må du ikke gi fra deg personlig informasjon som pass, fødselsnummer, passord, kodebrikke og kortinformasjon via e-post eller på usikre nettsted.

Kundeservice

Åpningstid Mandag - fredag 08:00 - 20:00 Vi hjelper deg gjerne!