Bærekraft som konkurransefortrinn

Bærekraft handler ikke bare om å vise samfunnsansvar, etterleve regelverk, og levere åpen og ærlig informasjon – det handler om å posisjonere seg for langsiktig suksess. Fremtidsrettede bedrifter ser på bærekraft som en strategisk driver, der integrering av bærekraft i virksomheten skaper grunnlaget for langsiktig lønnsomhet og vekst. Når bærekraft behandles som noe mer enn en sideaktivitet, og det aktivt arbeides med ESG på tvers av ulike forretningsområder, skapes reelle muligheter.

Redusert risiko

Selskaper står i dag overfor en rekke miljømessige-, sosiale-, og forretningsetiske risikoer som øker deres sårbarhet. De som forplikter seg til ESG-arbeid, vil oppnå styrket robusthet i møte med risikoer og i større grad evne å utnytte muligheter.

Økt evne til å tiltrekke seg kapital

Investorer og finansielle institusjoner vurderer og rangerer i økende grad bedrifter etter deres evne til å ivareta og levere på ESG-faktorene. Ved å vise til godt ESG-arbeid, kan en oppnå fordeler i form av økte investerings- og finansieringsmuligheter.

Lavere kostnader

Norge har forpliktet seg til å redusere klimagassutslipp med minst 55% innen 2030, sammenlignet med 1990. Omstillingen til et lavutslippssamfunn medfører strengere klimapolitikk og økte CO2-avgifter fremover. Selskaper som velger klimavennlige alternativer og reduserer utslipp i tråd med forventingene, vil unngå bøter og avgifter. I tillegg vil selskaper som jobber med effektivisering i egen drift, knyttet både til innsatsfaktorer, grad av ombruk, gjenbruk og resirkulering, energieffektivisering etc. kunne hente ut direkte gevinst i form av reduserte kostnader.

Økt tillit, forbedret omdømme og nye markedsmuligheter

Bærekraft har i stor grad blitt et kundekrav og står høyt på agendaen hos en rekke interessenter. Bedrifter som tar bærekraft på alvor og dokumenterer sine påvirkninger og tiltak, vil oppnå økt tillit og dermed bli mer attraktive for investorer, kunder, samarbeidspartnere og andre interessenter. Ved å posisjonere seg som en bærekraftig aktør, vil en ikke bare bli foretrukket, men også styrke sitt omdømme og åpne dører til nye markeder.

Økt innovasjonskraft

Proaktive virksomheter som aktivt arbeider med bærekraft, håndterer risikoer og utnytter muligheter, vil i større grad evne å tilpasse seg, være i forkant og tenke nytt. Slik kan virksomheter sikre sin konkurransekraft og posisjonere seg for fremtidige endringer.

Bedre styring og beslutningstaking

Gjennom måling og rapportering kan bedrifter avdekke påvirkninger, risikoer og muligheter, og skaffe seg bedre oversikt og kontroll. Dette styrker evnen til å ta velinformerte beslutninger og til å iverksette målrettede tiltak der påvirkningen er størst. Samtidig gir godt bærekraftsarbeid muligheten til å vurdere effekten av innførte tiltak, gjøre nødvendige justeringer og etablere målsettinger for forbedringer.

Kilder: Regjeringen, Innovasjon Norge, EY, PwC  

Kontakt oss
Åpningstid mandag til fredag kl. 08.00 til 20.00