Aksjehandel - ustabilitet for bedrifter

Det er for øyeblikket ustabilitet i aksjehandel for bedriftskunder. Det jobbes med å løse saken. Kontakt vårt meglerbord for hjelp aksjer@sbm.no eller ring tlf 70 11 33 66

Steg 2: Ambisjon og mål

En vellykket bærekraftsstrategi er nært knyttet til selskapets overordnede mål og utgjør en integrert del av selskapets strategi. For å oppnå et konkurransefortrinn og sikre at planer blir til mer enn bare ord, bør ESG integreres og implementeres i alle deler av virksomheten – på tvers av ulike forretningsområder. Proaktive virksomheter som gjør nettopp dette, vil oppnå gevinster i form av økt vekst, forbedret produktivitet, redusert risiko, og forsterket evne til å utnytte muligheter. 

Bærekraft i virksomhetsstrategien 

For å komme i gang, bør følgende spørsmål besvares: Hvor integrert skal bærekraft være i virksomhetsstrategien? Her kan dere enten gå for en bærekraftsstrategi eller en bærekraftig strategi. En bærekraftsstrategi vil ligge under virksomhetsstrategien, mens en bærekraftig strategi innebærer å løfte bærekraft til det øverste nivået i virksomheten og inkorporere det i strategien. Valget baseres gjerne på modenhet: Hvor mye erfaring og intern kompetanse har dere innen bærekraft? 

For mange vil det være naturlig å starte med en bærekraftsstrategi, og gradvis gå over til en bærekraftig strategi – som er det endelige målet. 

Bestem selskapets ambisjonsnivå:

  1. Krisehåndtering 
  2. Samsvar med lover og regler 
  3. Ressursoptimalisering: integrasjon 
  4. Markedsdifferensiering: integrasjon 
  5. Formålsdrevet: bærekraft er fullt og helt integrert i virksomhetsstrategien 

Krisehåndtering og samsvar med lover og regler representerer de laveste ambisjonsnivåene. Å behandle bærekraft som en slik sideaktivitet, er hva selskaper tradisjonelt har drevet medFor å høste de største gevinstene, er ikke dette tilstrekkelig – det kreves integrasjon av bærekraft i virksomhetens strategi, noe de siste tre ambisjonsnivåene reflekterer ulike grader av.  

Målhierarki.jpg

Målhierarki

Etter å ha bestemt ambisjonsnivå, vil det være hensiktsmessig å sette opp et målhierarki, bestående av ambisjon på topp, med hovedmål og tilhørende delmål. 

  1. Formuler en ambisjon som reflekterer selskapets forpliktelse til og retning innen bærekraft. Sikter dere på å være best i bransjen, eller er dere fornøyd med “godt nok? Ambisjonen fungerer som et veiledende kompass og definerer deres strategiske mulighetsrom. For noen selskaper vil visjon og ambisjon på bærekraft sammenfalle, mens for andre vil disse forbli separate. Når dere skal formulere en ambisjon kan det være nyttig å se tilbake på vesentlighetsanalysen. Hvilke områder er særlig viktige for selskapet og hvor er mulighetene størst? 
  2. Utform hovedmål i tråd med ambisjonen. Det er viktig at disse er spesifikke, målbare og realistiske. 
  3. Utform tilhørende delmål. Delmål er mindre mål/ milepæler på veien til å nå hovedmål. De er konkrete og tidsbundet, med kortere tidshorisont enn hovedmålene. Tenk gjerne gjennom hvordan de ulike avdelingene kan bidra. 
Eksempel Entreprenør

Ambisjon 

Vi skal ha bransjens laveste klimaavtrykk.

Hovedmål

Vi skal bli utslippsfrie innen 2035.

Delmål

  1. Redusere utslippene med xx% innen 2028.
  2. Bestille klimavennlig materiale i produksjon. 
  3. Elektrifisere maskin- og bilparken gradvis frem til 2028.


Eksempel Eiendom

Ambisjon

Bli bransjeledende innen areal- og klimasmarte bygg på Nordvestlandet

Hovedmål

Redusere energiforbruk med 35% innen 2030.

Delmål

  1.  Eksisterende bygg skal bli BREEAM In-Use-sertifiserte innen 2028.
  2. Oppnå minimum energimerking C innen 2 år.
Eksempel Reiseliv

Ambisjon

Vi skal tilby bærekraftige matopplevelser i verdensklasse.

Hovedmål

All mat som serveres i restauranten skal være bærekraftig.

Delmål

  1. Minimum xx% av råvarene skal være kortreist mat innen år xxxx.
  2. Bli sertifisert Miljøfyrtårn innen år xxxx.
  3. Redusere matsvinn med 50% innen fire år.
Eksempel Varehandel

Ambisjon 

Produktene skal være de mest klima- og miljøvennlige alternativene på markedet

Hovedmål

Klimanøytral produksjon innen år 2030

Delmål

  1. Innen 2030 skal vi kun benytte fossilfri transport av varer
  2. Øke andelen resirkulerbare og resirkulerte varer med 50% innen 2025

Eksempel Landbruk

Ambisjon 

Smart, klimavennlig og bærekraftig matproduksjon 

Hovedmål 

Bli klimanøytral innen år 2030 

Delmål 

  1. Elektrifisering og eller bruk av biodrivstoff i maskinparken  
  2. Øke karbonbindingen med 50% innen år 2025 gjennom bedre beitestyring og planting av trær 
  3. Etablere biogassanlegg innen år 2030 
Kontakt oss
Åpningstid mandag til fredag kl. 08.00 til 20.00
Ring oss
70 11 30 00