Ikon med kort og en åpen hengelås ved siden av i ulike blåtoner med et grønt dekorelement på kortet

Mistet kort?

Har du mistet, forlagt eller er blitt frastjålet kortet ditt? Du kan enkelt sperre kortet selv i mobil- eller nettbanken.

I mobilbanken: Trykk på Meny-ikonet  

  1. Velg "Kort"/"Mine kort" 
  2. Trykk på pluss-tegnet  
  3. Velg "Sperre kort"
  4. Følg instruksjonen på skjermen

I nettbanken: I menyen

  1. Velg "Mine kort"
  2. Trykk på plusstegnet 
  3. Velg "Sperre kort" 
  4. Følg instruksjonene på skjermen 

Ikon av bankkort i ulike blåtoner
Bestille nytt kort

Trenger du å bestille et nytt kort kan du gjøre dette selv i nett- eller mobilbank. 

Dersom det nye kortet skal erstatte et eksisterende kort: 

  1. Gå inn på meny "Mine kort"
  2. Trykk på pluss-tegnet  
  3. Velg "Bestill/erstatt kort"
  4. Følg instruksjonen på skjermen

Dersom du skal bestille nytt kort: 

  1. Gå inn på meny
  2. Velg "Kort"/"Bestill kort" for Visakort eller "Søk om kredittkort" for Mastercard
  3. Velg det kortet du ønsker å bestille. 
Ikon i ulike former av firkant, trekant og runding med utropstegn inni - symboliserer viktig melding
Svindlet eller forsøkt svindlet?

Dette må du gjøre

  • Sperr BankID og kort (kan gjøres i nettbank, mobilbank eller kontakte kundeservice)
  • Ring kundeservice på 70 11 30 00
  • Etter klokken 20.00 eller helg: Ring kundeservice og tast 1 for å sperre BankID og kort
  • Slutt å ta telefonen dersom du blir forsøkt svindlet på telefon
  • Ikke gi fra deg personlig informasjon via e-post eller usikre nettsider
  • Ikke trykk på lenker du får på SMS dersom du er usikker på avsender

Husk at du aldri må gi fra deg personlig informasjon som pass, fødselsnummer, passord, koder eller kortinformasjon. Hvis du har mottatt kommunikasjon som du er usikker på om kan være svindelforsøk, er det viktig at du ikke klikker på lenker, vedlegg eller svarer. Er du i tvil, ta kontakt med oss raskest mulig.

Ikon av bankkort for barn i ulike blåtoner med litt grønt dekor
PIN-kode

Alle kort du får fra oss har samme PIN-kode. Det er ikke mulig å velge kode selv. Om du ikke vet hva PIN-koden din er, kan du enkelt finne den i nett- og mobilbank. 

I mobilbank:

  1. Trykk på meny
  2. Velg "Kort" og "Vis PIN"
  3. Følg instruksjonene 

I nettbank: 

  1. Trykk på meny
  2. Velg "Vis PIN" under "Kort" 
  3. Følg instruksjonene

En PIN-kode er personlig og skal aldri oppgis til andre. Mistenker du at PIN-koden er på avveie må du kontakte Kundeservice.

Regionsperre

Regionsperre styrker sikkerheten av kortbruk og reduserer risikoen for kortsvindel. Du bestemmer selv i hvilke regioner/verdensdeler kortene dine skal være gyldige/ikke gyldige. 

Ikon med kort og en åpen hengelås ved siden av i ulike blåtoner med et grønt dekorelement på kortet
Visakort

Slik endrer du regionsperre på Visakort:

  1. Logg inn i nettbank eller mobilbank
  2. Gå til menyen kort og regionsperre
  3. Velg det kortet du vil åpne.
  4. Velg de regionene (landene) hvor kortet skal være åpent.
  5. Lagre

Regionsperre gjelder kun minibanker og butikkterminaler. Internettbetalinger holdes utenfor.

Kort bør kun være åpne i regioner du befinner deg i. Du kan når som helst endre regionsperre i nett- og mobilbank. 

Ikon med kort og en åpen hengelås ved siden av i ulike blåtoner med et grønt dekorelement på kortet
Mastercard

Slik endrer du regionsperre på Mastercard: 

  1. Logg inn i nettbank eller mobilbank
  2. Gå inn på Mastercard
  3. Gå inn på menyen "Flere valg" og "Regionsperre"
  4. Sperr kortet for de landene hvor kortet ikke skal brukes. 
  5. Lagre

Kortet er alltid åpent i Norge, og om du ønsker det kan kortet sperres for netthandel. 

Kort bør kun være åpne i regioner du befinner deg i. Du kan når som helst endre regionsperre i nett- og mobilbank. 

Kontakt oss
Åpningstid mandag til fredag kl. 08.00 til 20.00