Ved inngangen til 2023 var krigen mellom Russland og Ukraina konflikten som påvirket Europa mest og som forsterket polariseringen i verdenspolitikken. Som nasjon og lokalmiljø sto vi sammen, og tok imot ukrainere som rømte fra hjemlandet. I oktober flyttet verden -fokus fra Ukraina til Gaza-stripen, og eskaleringen av den langvarige konflikten mellom Palestina og Israel. En kompleks konflikt som engasjerer og splitter verdens-opinionen, og som skaper splid blant venner og innad i familier.

Uroen i Europa og Midtøsten gir ringvirkninger inn i verdensøkonomien med økte priser på olje og gass, varemangel og prisstigning. De siste årene har det vært en nedgang i norske husholdningers økonomi, og de fleste har merket at levekostnadene har fortsatt å øke i 2023. På tross av dette opplever vi at både privat--personer og næringsliv har evne og vilje til å tilpasse seg de nye utfordringene.

En aktiv og omstillingsdyktig region

Gjennom historien har næringslivet på Nordvestlandet vist handlekraft og evne til innovasjon og nytenking. Bedriftene har blikket våkent vendt utover, mens de tilpasser seg endringer i markedet og rammebetingelsene rundt oss.

Vår del av landet har et spennende næringsliv som viser positive fremtidsutsikter, noe som er godt nytt for hele regionen og for oss.

Vi i banken følger bransjeutviklingene tett, og ser at konjunkturene påvirker næringene ulikt. Oppturen innen offshore og havvind den siste tiden gir økt etter-spørsel etter fartøy som kan brukes i begge markedene, mens situasjonen er mer utfordrende for varehandelen og byggenæringen. Svak kronekurs bidrar til at flere eksportnæringer blir mer konkurransedyktig, og sjømatsektoren er en av dem som opplever god etterspørsel og inntjening. Andre bransjer opplever et -tøffere marked, men flere har bygget soliditet og likviditetsreserver i gode økonomiske år for å kunne håndtere motbakker. En større trygghet rundt at rentetoppen er nådd kan bidra til at aktiviteten i disse bransjene også tar seg opp i 2024.

Blant de laveste boutgiftene i landet

Ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB) sin levekårsundersøkelse står det etter forholdene bra til hos oss på Nordvestlandet. Mens store byer som Oslo og Stavanger har høye boligpriser og økende leieutgifter viser tall fra SSB at innbyggerne i Møre og Romsdal har blant de laveste boutgiftene i landet. Det betyr at vi som bor her har mer penger igjen til bruk på mat, transport, fritidsaktiviteter osv. sammenlignet med resten av landet. En lavere arbeidsledighet i Møre og Romsdal enn på landsbasis bidrar også positivt til økonomien i husholdningene.

God rådgivning avgjørende i krevende tider

Gjennom fjoråret tok flere kontakt for en gjennomgang av egen økonomi, og det var viktig for oss å være ute og oppmuntre til å ta grep før problemene vokste seg for store. Et høyere rentenivå kombinert med økte levekostnader har medført økt behov for rådgivning. Men selv om flere merker økonomisk usikkerhet og økte kostnader opplever vi at det fortsatt er få kunder med betalingsproblemer. Misligholdet er fortsatt lavt og selv om andelen kunder som søker avdragsutset-telser har økt er antallet fremdeles moderat. Vi forstår at mange kjenner på bekymring for egen økonomi, og vi ønsker at terskelen for å ta kontakt skal være lav. Med over 200 rådgivere fordelt på 27 kontorer er vi nær kunden, og da øker sjansen for å fange opp utfordringer og ta tidlige grep sammen.

Tar «Grep»

Økonomiske utfordringer kan ramme alle uavhengig av samfunnslag, og derfor har vi etablert et Grep-team som kan finne løsninger og ta grep sammen med de som står i slike situasjoner. Teamet arbeider spesielt med de som eier bolig, som sliter med å betale de faste utgiftene sine og som er alvorlig bekymret for egen økonomi. Tilbudet som gis gjennom Grep er for alle bankkunder og uavhengig av hvor du bor i landet. Gjennom en etablert prosess og refinansiering ryddes det opp i offentlig gjeld, ubetalte regninger og kredittkortgjeld.

Korte beslutningsveier

Banken og næringslivet lever i et skjebnefellesskap. Vi har et langsiktig perspektiv og har bygget et solid samarbeid med kundene våre gjennom å være til stede i opp- og nedturer i markedene. Bransjekompetanse og spesialistmiljø kombinert med lokalkunnskap oppleves verdifullt for kundene, og gir forutsigbarhet for begge parter. Her tror vi noe av årsaken til at vi tar markeds-andeler ligger. Vi er lokalt til stede – vi satser i regionen, og flere velger å bli kunde hos oss!

En fordel med å ha hovedkontor på Nordvestlandet er at beslutningene blir tatt lokalt. Kort vei til beslutningstakere gir oss handlekraft, og setter oss i en bedre posisjon til å utøve skjønn og finne gode løsninger sammen med kundene våre. Vi er til stede og tilgjengelige for privatpersoner og bedrifter, og vi tror at relasjoner og nærhet er en del av limet mellom oss og våre 127 000 aktive kunder. Tallene for 2023 sier også sitt; vi tar markedsandeler og har god vekst i utlån og innskudd.

Åpnet nye kontor og styrket næringslivssatsing

Satsningen på økt aktivitet og vekst gir resultat. I november åpnet banken nytt kontor på Majorstuen i Oslo, i et markedsområde som dekker vår nest største kundegruppe – utflyttere fra Møre og Romsdal. Etableringen har blitt tatt godt imot i markedet. Selv om vi er markedsleder på Nordvestlandet, har vi områder her hjemme hvor vi ønsker å være enda sterkere til stede.

Våren 2024 åpner vi vårt nyeste kontor, kontor nr. 28, i fylkets fjerde største kommune – Hustadvika.

Vi har også sett næringslivspotensialet på Nordmøre og i Romsdal, og derfor har vi valgt å satse enda sterkere i disse områdene med rendyrkede næringslivsavdelinger både i Kristiansund og Molde. Allerede nå merker vi at endringen gir større aktivitet og økt tilfang av nye kunder.

Nye tjenester og en forenklet hverdag

Å gjøre hverdagen enklere for kundene våre er høyt prioritert og et spørsmål vi utfordrer hverandre på daglig. Forenkling og digitalisering frigir tid og ressurser som kan brukes på mer verdiskapende aktivitet både for oss og kundene. Et resultat av dette er samarbeidet om «oppstartspakken» med Conta AS som halverer tiden det tar å starte en bedrift. Tjenesten tilbyr selskapsetablering, bank og regnskap i én -pakke godt bundet sammen med personlig rådgivning fra Næringsbasen – et av de nyeste rådgivningstilbudene i banken.

Stadig flere dropper lommeboken og betaler med telefon eller klokke, og i desember lanserte vi Apple Pay til stor glede for mobilbankkundene våre som har iPhone. Kort tid etter, i februar 2024, lanserte vi Google Pay, noe som gir de samme mulighetene til kundene våre som har Android-telefon.

Fra ord til handling - bærekraft i praksis

For tredje år på rad toppet banken EPSI Norges -bære-kraftsindeks. Om lag 6000 bankkunder i hele landet ga sin vurdering av bankenes bærekraftsatsing, og her fikk Sparebanken Møre best score av alle, både fra privatkunder og næringslivskunder. I undersøkelsen ga kundene våre uttrykk for at banken gjør det den kan for å bidra til en positiv utvikling, og har hjulpet dem med tips og råd til hvordan de kan jobbe aktivt med bærekraft. Slike tilbakemeldinger er motiverende. Det er -viktig å formidle at bærekraft ikke bare handler om klima og miljø, men også sosiale forhold, og god -styring og kontroll. Omstillingen vi må gjennom vil være krevende, og vil også få konsekvenser for flere bedrifters forretningsmodell. Vi ser tydelig at kapitalen søker grønne formål, og fremover vil vi trolig se flere produkter og tjenester som vi i dag ikke vet hva er.

Samfunnsengasjement

I fjor mottok vi over 2000 søknader til alt fra støtte til instrument, draktsett, satsing på eliteidrett og breddeidrett til strandrydding, teaterprosjekt, festivaler, arbeid med utenforskap, Newton-rom og matkasser. Hele 200 millioner kroner av overskuddet i banken ble satt av til gode formål som skal bidra til at det er godt å bo og leve i vår region. Tall fra 2022 viser at sparebanksektoren delte ut mellom 2 – 2,5 milliarder kroner til samfunnsnyttige formål, og er en av Norges største private bidragsytere til idrett, kultur og frivillighet. Selv om tildelinger til idrett og større arrangement er mest synlig så er arbeidet med utenforskap i alle former like viktig i utdeling av midlene. Samarbeidet med blant annet Dale Oen Academy gir skolelei ungdom som ikke passer inn i vanlige klasserom en sjanse. Deres slagord «Vi gir ikke karakter. Vi bygger karakter.» handler om å bygge troen på seg selv og livet.

Vi er summen av våre ansatte

Livet i banken er et samfunn i miniatyr. Blant kollegaene våre finner vi bl.a. finansielle rådgivere, jurister, eiendomsmeglere, samfunnsøkonomer, matematikere, siviløkonomer, sosionomer, pedagoger, statistikere og ingeniører. Vi er det største finanshuset mellom Bergen og Trondheim, og i fjor ønsket vi hele 65 nye kollegaer velkommen til oss. Responsen fra våre nye kollegaer er at vi er en svært attraktiv arbeidsplass både på grunn av et godt arbeidsmiljø og muligheter for faglige utfordringer. Det er disse menneskene som er med på å forme strategien for banken og som strekker seg for å nå målene våre. Innsatsen de legger inn i arbeidet er grunnen til at vi ligger i landstoppen på kundetilfredshet, lojalitet og renommé i den nasjonale bankunder-søkelsen EPSI, og årsaken til at vi for femte år på rad har blitt kåret til Norges beste kundesenter i kate-gorien bank.

Vi er summen av hva vi er sammen, og det gjør meg stolt av det vi oppnår, og trygg på at vi vil lykkes fremover.

Trond Lars Nydal

Adm. direktør