Legitimasjon

Hvitvaskingsloven pålegger bankene å innhente og kontrollere legitimasjonsdokument i forbindelse med etablering av alle kundeforhold. I tillegg skal bankene løpende kontrollere og oppdatere informasjonen om sine kunder. 

Har du mottatt brev fra oss er det fordi din legitimasjon registrert hos oss ikke lenger tilfredsstiller gjeldende krav og må derfor oppdateres om du ønsker å fortsette ditt kundeforhold hos oss. Ønsker du derimot ikke å oppdatere legitimasjonen din, kan vi avslutte kundeforholdet ditt for deg.

Ikon av person i ulike blåtoner
Jeg ønsker å legitimere meg
Må jeg komme innom et kontor?

For å registrere legitimasjon må du enten møte opp fysisk eller bruke BankID fra en annen bank enn Sparebanken Møre. 

Har BankID fra annen bank
Den enkleste måten å oppdatere informasjonen på, er å bruke din BankID til å registrere deg i "Bli kunde" løypa vår, selv om du er kunde fra før. Velg "legitimer meg med BankID" nedenfor. Da får du nettbank og tilgang til dine kontoer i Sparebanken Møre. 

Har ikke BankID fra annen bank
Da ønsker vi at du kommer innom et av våre kontor med gyldig legitimasjon. Husk å avtale tid før du kommer innom banken. Selv om det er flere dokumenter som tilfredsstiller kravet som gyldig legitimasjon, ønsker vi at du tar med deg passet ditt. 

Bor du langt unna eller av andre årsaker ikke har anledning til å møte opp personlig, kan vi benytte Postens PUM-tjeneste. Du vil motta en blankett som gjør at du kan identifisere deg på ditt lokale postkontor. Ønsker du å benytte deg av denne tjenesten, klikker du på "send meg Posten PUM".

Ikon med to piler og to rundinger i ulike blåtoner
Jeg vil avslutte kundeforholdet
Eventuelle midler overføres til min hovedbank

Ønsker du at banken skal avslutte kundeforholdet ditt, vil vi ikke lenger ha behov for å registrere ny legitimasjon. 

For å kunne overføre eventuelle midler på konto hos oss til din hovedbank, trenger vi kontonummeret som pengene skal overføres til. Dette kan du sende til oss på en av to måter

  • Med BankID
    Med BankID fra en annen bank enn Sparebanken Møre, kan du fylle inn kontonummeret i skjemaet under. Vi ordner resten! 
  • Uten BankID
    Da må vi ha det vi kaller en "legitimert henvendelse". Det lager du enkelt ved å ta et blankt ark og skrive hvilket kontonummeret innestående beløp skal overføres til. NB! Kontoen må være registrert på ditt personnummer. Legg en gyldig legitimasjon på arket. Ta bilde av arket med kontonummer og legitimasjon og send det inn via knappen "send legitimert henvendelse" under. 
Ofte stilte spørsmål

Har du ikke pass? Følgende dokumentasjon er også godkjent som legitimasjon:

  • Førerkort utstedt fra og med 1998
  • BankID fra annen bank
  • Bankkort med bilde fra annen bank
  • Nasjonalt ID-kort utstedt av et EØS-land 

Om du vil komme innom kontoret må du avtale tid for legitimering. Etter dette er det bare å ta med deg gyldig legitimasjon og komme innom på avtalt tidspunkt. Om du har spørsmål ring oss på 70113000. 

Som finansforetak må Sparebanken Møre etterleve lovens krav til legitimasjon. Vi er innstilt på å finne løsninger slik at vi tilfredsstiller lovens krav til innhenting og kontroll av legitimasjonsdokument fra våre kunder. Har du utfordringer med å møte opp i et av våre bankkontor eller på annen tilfredsstillende måte kunne fremvise gyldig legitimasjon, bes du kontakte banken.

Vi ber deg om å ikke sende kopi av pass som vedlegg i e-post. Bekreftet kopi av legitimasjon kan sendes via brevpost til Sparebanken Møre,  Postboks 121- Sentrum, 6001 Ålesund.

For å beskytte deg mot identitetstyveri, må du ikke gi fra deg personlig informasjon som pass, fødselsnummer, passord, kodebrikke og kortinformasjon via e-post eller på usikre nettsted.

Posten PUM er forkortelse for Personlig Utlevering Mottakingsbevis. Dette fungerer på følgende måte:

  • En blankett vil bli sendt til den adressen du er registrert med i Folkeregisteret. 
  • Du vil motta en SMS eller e-post fra ditt lokale postkontor, når sendingen er klar til henting. Har vi ikke ditt mobilnummer eller e-post adresse, vil du få en skriftlig hentemelding i posten.
  • Ta med passet ditt til hentestedet/postkontoret. De vil da skanne og kontrollere passet.
  • Banken mottar melding når dette er utført.

  Husk! Sendingen må hentes innen 3 uker. Det er ingen kostnader for deg som kunde for å gjøre dette.

Kontakt oss
Åpningstid mandag til fredag kl. 08.00 til 20.00