Administrator i nettbedrift
Alle nettbedriftsavtaler skal ha definert minst én bruker som har rolle som administrator. Bedriftens administrator har fullmakt til å styre hvem som skal være brukere av Nettbedrift, og hvilke tilganger og rettigheter hver enkelt bruker skal ha. Tilganger kan være:
- Innsyn på konto
- Godkjenne betaling
- Registrere betaling
- Foreta overføringer mellom kontoer
- Betale ut lønn
Administrator har også fullmakt til å opprette nye kontoer på vegne av bedriften og lage egne kontonavn.
Administrators ansvar
Det er viktig at du som administrator kontrollerer at tilganger på eksisterende brukere er i henhold til bedriftens egne rutiner. Eventuelle endringer av administrasjonsansvarlig må meldes banken, og forutsetter godkjennelse fra signaturberettiget i bedriften.
For å legge opp ny bruker må du være administrator i nettbedrift. Logg deg inn i nettbedriften, klikk på Meny - Administrasjon - Brukere. Til venstre kan du trykke «Opprett ny bruker». Her må du fylle inn informasjonen til brukeren og legge inn hvilke rettigheter brukeren skal ha. Trykk «Registrer».
For å endre rettigheter på en konto må du være administrator i nettbedrift. Logg deg inn i nettbedrift. Klikk på Meny – Administrasjon – Brukere. Deretter trykker du på navnet til bruker og «Endre». Her endrer du rettighetene og trykker på «Lagre».
For å endre kontonavn logger du deg inn i nettbedrift og klikker på Meny - Administrasjon - Kontonavn. Her skriver du inn det nye kontonavnet på valgt konto og trykker på «Lagre».
For å endre brukeropplysninger så må du logge deg inn i nettbedrift. Klikk på Meny – Administrasjon - Brukere. Deretter trykker du på navnet til bruker og «Endre». Her endrer du rettighetene brukeropplysninger og trykk på «Lagre».
Logg deg inn i nettbedriften. Klikk på Meny – Administrasjon - Brukere. Deretter trykker du på navnet til bruker og «Slett».