
Når Hermund møtte Josefine på Handelshøyskolen i 2021, hadde hun allerede klekket ut ideen om moteriktige hverdagsklær for friluftsliventusiaster. Når hun delte ideen med Hermund, tok det ikke lang tid før de sydde sammen sine første prototyper.
Josefine Mork og Hermund Altenau er begge interessert i mote, og hva mote kan gjøre: Det kan utrykke personlighet, interesser og formidle en identitet. Som friluftlivsentusiaster kjente de på en mangel på avslappende og kule klær som kunne brukes i hverdagen, og som reflekterte tiden de investerer i natur og friluftsliv. Det var lite å velge mellom på sportsbutikker, og hos motebutikkene var det stive priser og få referanser til natur.
Et fullverdig team
Med Hermund med på laget hadde Josefine og hennes to brødre Magnus og Mathias nå et fullverdig gründerteam med bred kompetanse og stort engasjement. Magnus skulle håndtere det økonomiske aspektet, og med erfaring fra å ha startet egne bedrifter kunne Mathias bistå med god veiledning. Hermund og Josefine skulle ta ansvar for resten og gikk i gang med den kreative delen. Klærne de ønsket å lage skulle være av høy kvalitet, komfortabelt å ha på seg til hverdags og samtidig vise frem naturens beste sider uten å gå på bekostning av stil. Slik kom de fire frem til å starte livstils-merket Pre Après;
Det du vil ha på deg før og etter du nyter store naturopplevelser.

Gikk «all in»
Det hele startet med et par t-skjorter fra biltema. Josefine og Hermund printet ut sine favorittbilder av ikoniske ski-legender for å lime sammen sine første prototyper. En god og naturlig start for enhver grunder-reise. Deretter begynte rekkefølgen på prosessen å gå litt om hverandre. Plutselig hadde Pre Après en oppegående nettside og dyre fraktprintere før de hadde fått sin første batch med t-skjorter fra tekstilfabrikken i Portugal.
– Det var nok litt omvendt av hvordan man bør gjøre det, men vi ville gå «all in» med de første prøvene og ha alt i orden. T-skjortene var heldigvis kjempefine og solgte unna, så vi skjønte da at vi kanskje hadde truffet en nerve, forteller Hermund.
Verdifull mentorveiledning
Når Josefine og Hermund meldte seg på Næringsteft hadde Pre Après allerede vært i drift i to år. Siden de møttes i 2021 har de sammen med Magnus og Mathias bygget en liten, men solid bedrift med stor etterspørsel fra en stadig voksene kundegruppe.Etter oppfordring fra sin rådgiver i Sparebanken Møre, meldte de seg på Næringsteft for å ta et skritt tilbake i håp om få et tydeligere bilde av hvem de er som bedrift.
– Ettersom vi allerede har startet opp, var det i konkurransedelen av programmet, hvor vi blant annet fikk mentorveiledning, at vi virkelig fikk nytt innsyn i vår egen bedrift og hvem vi har lyst å være, forteller Josefine.

Sikker på veien videre
Pre Après er en av de fem bedriftene som er videre til finalen i Næringsteft og har med det sikret seg 250 000 kr til videreutvikling av nye produkter. Om de vinner finalen eller ikke, er de ikke altfor bekymret for, siden begge mener de allerede har vunnet mye på å være med på programmet allerede.
– Forskjellen på å vinne 250 000 kr og en million, handler fos oss om hvor mange av produktideene vi kan realisere i etterkant av Næringsteft. Men vi er veldig fornøyd allerede og har tjent mye på å være med, forteller Hermund.
Les mer om Pre Après og sjekk ut produktkatalogen deres på PreApres.no
Hvem vinner 1 million?
Vinneren av Næringsteft blir kunngjort under Børs og Bacalao, torsdag 13. mars.
