Ser inn i fremtiden

11. mars 2025
To menn og en dame står sammen og ser inn i kamera. På skjerm bak kan man skimte at det står Næringsteft.
Tore Holmem, Kine Berild Norheim og Henrik Lunde i Arkwiz Foto: SMP Brand Studio

I bygg- og anleggsbransjen er visualisering av planlagte prosjekter en kritisk del av både beslutningsprosessen og kommunikasjon med interessenter. Gründer-selskapet Arkwiz har utviklet et verktøy som kan revolusjonere pre-visualiseringen.

Forretningsideen er plukket ut til å være en av fem finalister i Næringsteft, gründerkonkurransen og kompetansereise for nyskapere hvor vinneren får en million kroner.


Geos

- Vår løsning Geos er en automatisert skybasert tjeneste som lager store områder i 3D tuftet på kartdata, og plasserer sluttkundens modell i dette miljøet. Systemet er tett integrert med de verktøyene vår målgruppe benytter fra før, og vi har en unik tilgang på grunndata, forteller Tore Holmem, gründeren bak det Ålesund-baserte selskapet.


Ser sammenhengen

Når et prosjekt skal presenteres vil man kunne vise hvordan prosjektet vil se ut i sitt faktiske miljø, hvilke påvirkninger det har på omgivelsene, hvordan det vil oppleves fra ulike vinkler og avstander, og hvordan det forholder seg til eksisterende infrastruktur og bebyggelse. Man ser «sammenhengen» før spaden stikkes i jorda.

I dag brukes det løsninger som er tuftet på manuelle metoder. Det kan ta ukesvis å lage gode visualiseringer, perspektivene blir begrensende, og konteksten eller sammenhengen blir mangelfull og statisk, mener Holmem.


En mann med ryggen til, en annen mann sett fra siden. I midten sitter en kvinne, ser på mannen med ryggen til.
Arkwiz i samtale under finalistkåringen. Foto: SMP Brand Studio

Tidsbesparende og interaktivt

- Med vårt system tar det en halvtime fordi vi har prosedyrebaserte systemer som gjør dette på egenhånd. Vi bruker kartdata som mates inn i systemet, går gjennom våre prosedyrer og kommer ut som en 3D-verden i den andre enden. Resultatet er en fullt interaktiv og fleksibel fremstilling, en digital modell av fremtiden hvor alle perspektivene ivaretas, forteller Holmem.

Kundefordelene er at det tar kort tid å lage, kvaliteten blir mye bedre, det er interaktivt og Arkwiz skal være konkurransedyktige på pris.

Store prosjekter

Geos vil blant annet være et godt verktøy når man planlegger store prosjekter innen infrastruktur som veiutbygging, broer, demninger og strømmaster som det er utfordrende å gi et klart bilde av når prosjektet fortsatt er under planlegging. Også i planlegging av nye hytte- eller boligfelt vil Geos kunne være et revolusjonerende verktøy i pre-visualiseringen.

Foto: SMP Brand Studio

For salg i 2026

Geos er ment å være et produkt for planleggende arkitekter og ingeniører i bygg- og anleggsbransjen, og kundegruppen vil være store entreprenørselskaper innenfor AEC-segmentet. Ifølge Arkwiz har flere meldt sin interesse for å være pilotkunder som gründer-selskapet nå jobber for å få på plass. 2025 er satt av til utvikling av produktet som planlegges for salg i 2026.


Tore Holmem har i 15 år produsert visuelt innhold for kunder på alle flater og formater, de siste seks årene som selvstendig næringsdrivende i Holmem AS. Hovedfaget er 3D-animasjon. Nå er han og selskapets medgründere klar for å ta det store spranget med Arkwiz og Geos som du kan se nærmere på her. Medgründere og eiere er Henrik Lunde, Kine Norheim, Marte Tyldum og Geir Balsnes.

Hvem vinner 1 million?

Vinneren av Næringsteft blir kunngjort under Børs og Bacalao, torsdag 13. mars.

Her kan du lese om de andre finalistene.

Meld deg på Børs og Bacalao 13. mars