Tone Østensen og Monica Hildre Ugelvik skulle erobre verden fra scenen. I dag er scenen byttet ut med et svært lager fullt av skandinavisk design. Målet er imidlertid det samme; verdensherredømme.
De møttes første gang i 2010. Håret til Tone var en smule høyere, det var kanskje lydnivået også. Monica var akkurat ferdig på danselinja, og Tone skulle slå gjennom som soloartist.
– Jeg ble spurt om å være med på en liten turné som bakgrunnsdanser, så da dro vi til Oslo, forteller Monica.
Og selv om Tone angrer en liten smule på turneen i dag, var det der historien om duoen bak merkevaren Skandi startet. Tone stusset litt over at ei så kul jente jobbet på Obs, og ordnet henne jobb på BikBok. Der ble de værende sammen i 20 år. Interessen for mote vokste og de to savnet et tydelig konsept.
– Vi hadde snakket om å starte noe selv lenge, å kjøpe inn akkurat de tingene vi liker best. Jeg hadde akkurat fått datteren min Nicoline og hadde fødselspermisjon. Vi elsker skandinaviske merker og jeg fant ingen nettbutikk som satset utelukkende på det. Jeg googlet og googlet. Tenkte at navnet Skandi må jo være i bruk, men neida, forteller Tone.
Ikke mange minuttene senere var domenet kjøpt. Hun fulgte magefølelsen og fikk Monica, som var minst like gira, på tråden. Nettbutikken som tilbyr skandinavisk design til hele verden var født.
Starte bedrift?
Det er raskt og enkelt å etablere bedrift med Oppstartspakken
Fra seks, til to
Når det er sagt, var ikke Skandi bare en duo da nettbutikken ble lansert i 2021. I mangelen på en feit lommebok, måtte de få med seg noen aksjonærer. Hvorfor ikke velge noen de kjente godt, og som de visste hadde solid kompetanse?
– Vi begynte med seks stykker. Med forskjellig kompetanse skulle vi fylle ulike roller i bedriften, men det skjer jo veldig mye på et år. Noen har fått nye jobber, andre fant ut at dette ikke var riktig lenger. Det er jo ikke alle som trives med å være gründer heller. Jeg og Tone har stått i dette fra start, så det ble naturlig at det var vi to som skulle ta det videre, forklarer Monica.
De som håpet på litt sladder, må dessverre lete videre. Jentegjengen er fortsatt like gode venner i dag.
Den store lanseringsdagen
På lanseringsdagen var stemningen mildt sagt spent. Allerede før nettbutikken var åpen, hadde de første tårene trillet, forteller gründerne.
– Det hadde bygget seg opp så lenge. Plutselig skulle alt realiseres. Det kom blant annet blomster på døra. På kortet stod det “gi bånn gass, Tone. Hilsen pappa.”. Da knakk jeg helt sammen, forteller Tone.
Med et intenst ønske om å lykkes, publiserte de nettbutikken og ventet. Det kom ikke en eneste ordre.
– Det føltes ut som en evighet. Så begynte det, og så tok det bare helt av. Det kom mange flere ordre enn vi hadde tenkt, forklarer Tone.
Realitetssjekken
Drevet av adrenalin og optimisme fra lanseringen, jobbet de på videre. Et halvt år senere slår imidlertid realiteten inn.
– Vi hadde hentet inn penger og salget gikk bra, men etter et halvt år så vi at det vi trodde var mye, ikke var nok, forklarer Tone.
Etter at Tone og Monica kjøpte ut de andre fra selskapet, har de tømt sparekontoene sine og ofret alt de har.
– Det er ikke noe kjekt, men vi har skikkelig troen på dette og er villig til å ofre mye for å få det til. Heldigvis har vi en suveren bank som har hjulpet oss på veien, forteller Tone.
Og ofre mye, det gjør de. På en pult de fant gratis på Facebook og to slitte kontorstoler jobber de hardt for å nå målene sine. Det store og flotte lokalet de drømte om da Sunnmørsposten intervjuet dem i forbindelse med lansering, er byttet ut med et lager. Det koster noe å starte selv.
Svak krone og drømmer for fremtiden
– Det er ikke gitt at vi er her om fem år. Markedet er kjempetøft nå, og vi merker at krona er svak. Vi handler med masse danske kroner og euro, så dette året er ikke noe særlig, konstaterer Tone.
Samtidig trekker de frem flere lyspunkter og det er helt tydelig at drømmene ikke har krympet under oppstarten.
– Om jeg skal drømme litt, så har vi butikker i de største byene i Norge om fem år. Verdensherredømme! Vi skal bli den største i Norge innenfor dette segmentet, blir de enige om.
Men hvordan er det egentlig å jobbe så tett med en god venninne? Og hvor mye må du egentlig ofre utover kroner og ører når du starter egen bedrift?
Hør flere opp- og nedturer med Skandi i podkastserien SBM Starte bedrift.
Starte bedrift - hakket enklere
som består av en gjeng dyktige rådgivere med ulik spisskompetanse. Her vil du få gode råd, veiledning og hjelp til å starte egen bedrift. Her finner du også en og mye annen nyttig informasjon.
Næringsbasen til Sparebanken Møre
Starte bedrift - en podkastserie fra Sparebanken MøreHer får du bli med bak kulissene når vi snakker med gründere på Nordvestlandet. Gründerånden på Nordvestlandet er kjent langt utenfor landegrensene. Hva er det som er så spesielt med folka som starter bedrift akkurat her, og hva skal til for å lykkes? Det skal vi prøve å finne svar på.
Både gründere og rådgivere i Næringsbasen hos Sparebanken Møre deler erfaringer og tips som kan bidra til å gjøre din vei til egen bedrift hakket enklere. Kjenner du en lokal gründer vi bør ta en prat med?
Ta gjerne kontakt med oss.