For fjerde år på rad topper Sparebanken Møre EPSI Norges bærekraftsindeks. Drøyt 5600 bankkunder i hele landet har gitt sin vurdering av bærekraftsatsingen, og privat- og næringslivskundene har gitt Sparebanken Møre topplasseringen.
Resultatene i denne kategorien baserer seg på spørsmål om sosialt, økonomisk og miljømessig samfunnsansvar, samt engasjement for en bærekraftig utvikling.
- Vi er utrolig stolte over å få kundenes annerkjennelse for dette arbeidet for fjerde år på rad. Dette er en solid lagseier, og betyr enormt mye for alle ansatte som hver dag jobber for at vi skal utgjøre en forskjell. Ikke minst motiverer det til vårt videre arbeid. Vi skal være en positiv kraft for kundene og Nordvestlandet i den omstillingen vi må gjennom, sier Cecilie Myrstad som er leder for avdeling bærekraft i Sparebanken Møre.
Naturlig del av arbeidshverdagen
Sparebanken Møre har jobbet systematisk med bærekraft i mange år, og har vært opptatt av tiltak for å bistå kundene, samtidig som banken også jobber med egen drift og rapportering. Bærekraft er ikke et område som styres av en person alene, og Cecilie forteller at det nå er mange ansatte som har dette som en naturlig del av sin arbeidshverdag.
- Gjennom vår tverrfaglige bærekraftkomite har vi lykkes med å få bærekraft inn i arbeidshverdagen til flere enn bare de som jobber i avdeling Bærekraft. Vi har etter hvert svært mange å spille på lag med i dette viktige arbeidet. Og det kreves, forteller Cecilie.
Ryggmargen
Sparebanken Møre har en historie som strekker seg 180 år tilbake i tid, og bærekraftstankegangen ligger i ryggmargen til banken.
- Vi har levd side om side med næringslivet og folkene i regionen og det skal vi gjøre fremover også. Da må vi sikre at det vi gjør bidrar til at regionen kan utvikle seg på en ansvarlig måte – både i dag og i fremtiden. En topplassering innen bærekraft gir oss en god bekreftelse på at kundene både legger merke til og verdsetter innsatsen vår, sier Cecilie.
Kundene kan mer
EPSI sin Bærekraftsindeks måler kundenes opplevelser av bankenes bærekraftsarbeid. Studien bekrefter at stadig flere kunder føler seg i stand til å vurdere bankenes bærekraftsinnsats. Hele 70 % av kundene oppgir at de har nok informasjon til å evaluere sin banks bærekraft, en betydelig økning fra 56 % i 2021.
- Med økt kunnskap og fokus på bærekraft hos både privatpersoner og næringslivet – fordrer det at vi som bransje må fortsette å løfte oss. Vi må ha kunnskapen til å være gode sparringspartnere for kundene og samarbeidspartnere, og vi må ha gode løsninger og tjenester – slik at det setter i gang både tanker og aktivitet hos dem. For handling må til. Som nasjon ligger vi langt bak målsetningen, så nå må vi være villig til å ta tak i de mer krevende tiltakene, mener Cecilie.
Kommunikasjon er viktig
Et av spørsmålene i undersøkelsen er om kundene får informasjon om bærekraft fra banken. Siden forrige måling har Sparebanken Møre gjort ulike kommunikasjonsgrep, men Cecilie forteller at de fortsatt har mer å gå på, og flere tiltak på trappene.
- Det er ekstra gledelig å se at innsatsen blir lagt merke til av kundene, med en 13% økning blant næringslivskundene. Men vi gir oss ikke, og skal fortsette å bidra med konkrete tips og råd til både kundene og omgivelsene våre, avslutter Cecilie.
Handling fremfor ord – dette gjør Sparebanken Møre:
Vi har lansert et kompetanseprogram for næringslivskunder siste året i samarbeid med gode samarbeidspartnere, der vi har satt søkelys på alt fra vesentlighetsanalyse, tilpasning av forretningsmodell, arbeid med sirkulær økonomi, naturrisiko, energieffektivisering, kommunikasjon og unngå grønnvasking og selvsagt også rapportering.
Vi jobber bevist med bærekraft i kredittarbeidet vårt, og scorer næringslivskunder på ESG. En viktig del av dette arbeidet er også samtale og bevisstgjøring med kundene.
Vi lanserte for et par år siden en bærekraftsportal for næringslivskunder inndelt i bransjer, denne brukes aktivt av kundene, og vi oppdaterer portalen jevnlig og har lagt den fritt tilgjengelig på nettsidene våre.
Vi gjør selvsagt grep i eget hus, et viktig ledd i dette var å Miljøfyrtårnserfisere alle bankens 27 kontor, og dette har også bidratt til et økt fokus og forståelse på tema.
Vi gjør mye relatert til finansiell inkludering for å sikre at alle har god tilgang på banktjenester, tilpasset rådgivning til kundene – og gjøre rådgiverene våre lett tilgjengelige for kundene, og ikke minst ta ned terskelen for å ta kontakt
Vi lanserte avd. Grep tidligere i år – som er en egen avdeling som jobber med kunder som har kommet i et økonomisk uføre og bidrar til å finne gode løsninger, slik at de får egen økonomi på rett kjøl.
Produkt tilpasset ulike målgrupper (personmarked - grønne boliglån, grønne billån, sparing, førstehjemslån, studentlån og kreditter, næringsliv - vekstgarantiordningen til grundere/ entreprenører, grønne lån til næringseiendom, bærekraftsportalen). Her gleder vi oss til snart å kunne lansere flere produkter og tjenester som skal bidra i omstillingen.
Vi stiller krav til alle våre sponsorater om å jobbe med ansvarlig drift, inkludering og mangfold og tiltak for å redusere klimautslipp. For et år siden lanserte vi en egen side for lag/ organisasjoner i bærekraftsportalen som et bidrag i deres arbeid.
Vi har deltatt på mange temamøter og konferanser der bærekraft har vært tema, og være medarbeidere har bidratt med innlegg for å bygge kompetanse og forståelse.
Gjennom samfunnsengasjementet vårt og tildeling av utbyttemidler har vi de siste årene også hatt et spesielt fokus på inkludering og utenforskap gjennom blant annet partnerskap med Kirkens Bymisjon, Frelsesarmens Varmestue partner i Medvind, etablering av Dale Oen Academy Møre, lokallag av Røde Kors, Landsforeningen for pårørende innen Psykisk Helse. Av de siste tiltakene her kan vi vise til landets største konferanse for ungdom i samarbeid med Dale Oen Inspire der hele 11.000 barn og ungdommer deltok.
Sjekk ut bærekraftsportal og bærekraftsguide for bedrifter, lag og organisasjoner
EPSI Rating Norge er en leverandør av kundetilfredshetsanalyser, og er av mange ansett som en ekstern revisor av kundemassen. EPSI samler inn, analyserer og formidler informasjon om kunders forventninger, opplevd kvalitet og verdivurdering av produkter og tjenester. Selskapet er en del av EPSI Rating Group som gjennomfører kundetilfredshetsstudier i hele Norden og i en rekke andre europeiske land.