Ser gull i «verdiløs» ull

10. mars 2023
906x503-Tingvoll-Ull.jpg
Finalister i Næringsteft - Tingvoll Ull fra Tingvoll. Arnar Lyche og Rose Bergslid. Madlen Behrendt var ikke til stede. Foto: SMP Brand Studio

Ulla var ikke en inntekt, men en kostnad for sauebonde Arnar Lyche. Han betalte mye mer for å få klipt sine gammelnorske spælsauer enn han fikk betalt for ulla.

Det som var en livsviktig ressurs for hans besteforeldre, var nå uten verdi og et problem. Det var en hard erkjennelse for en lidenskapelig sauebonde som Arnar. Så dro han til Island.

Inspirert av Island
– Der var det strikkede ullklær absolutt overalt. Markedsført som produkter fra islandske sauer og islandsk natur. Islendingene formidler stolt sin egen identitet og skaper lønnsom næring av ulla si. Og jeg tenkte hvorfor i all verden gjør vi ikke det i Norge, forteller sauebonden, ull-gründeren og sivilagronomen.

Det ble starten på som har gått helt til finalen i Sparebanken Møres gründer-konkurranse Næringsteft.

Tingvoll Ull

Helnorske og miljøvennlige
Tingvoll Ull vil gi norsk naturfarga ull nytt liv, lage bærekraftige 100 prosent norske ullprodukter som begeistrer og varmer, som kun bruker ullas naturlige farger, og som rekobler klær med natur og kultur.

Tingvoll Ull vil gi norsk naturfarga ull nytt liv, lage bærekraftige 100 prosent norske ullprodukter som begeistrer og varmer, som kun bruker ullas naturlige farger, og som rekobler klær med natur og kultur.

Versting
Tekstilbransjen er en av verdens minst bærekraftige bransjer. Det er lange verdikjeder, dårlige arbeidsforhold og store klima- og miljøbelastninger. Det vil Tingvoll Ull gjøre noe med, og bygger en helnorsk verdikjede hvor vasking, spinning og strikking skjer i Norge.

Bærekraftig
– Vi har laget vår egen bærekraftstrategi. Våre produkter bidrar ikke til søppelberget. Når de er utslitt kan de legges rett på komposthaugen. Vi har ingen miljøbelastninger med farging og etterbehandling, vi skaper lokale arbeidsplasser, og likeverd er et grunnprinsipp hos oss, forteller Rose Bergslid, rådgiver for Norsøk (Norsk senter for økologisk landbruk) på Tingvoll, sivilagronom, ull-gründer og medeier i Tingvoll Ull.

Begeistrer
Ifølge Rose og Arnar lar kundene seg begeistre av deres miljøvennlige, naturlige, funksjonelle, varme og pene klær. Den første kunden var John Ole Lingen. Han ville betale 5000 kroner for den aller første genseren fra Tingvoll Ull.

– Men han ombestemte seg etter et par timer og sa han ville betale 10000 kroner fordi genseren var så bra, ler Arnar.

3D-strikkemaskin
Produksjonen skjer i egne lokaler på Tingvoll hvor Tingvoll Ull har investert i en 3D-strikkemaskin til 1,3 millioner kroner. Produksjonskapasiteten er for tiden 2000 gensere i året. Markedsstrategien er nettsalg, salg på utvalgte messer, salg i utvalgte butikker og salg fra egne produksjonslokaler.

Stor anerkjennelse
– En stor anerkjennelse av Tingvoll Ull, våre ideer, planer og hva vi har gjort så langt, sier Arnar om at gründer-bedriften er en av fem finalister i Næringsteft. Den faglig tunge juryen spår en lysende framtid for alle finalistene. Vinneren stikker av med en million kroner. 16. mars får vi svaret.

Les mer om Næringsteft her.

Tingvoll Ull, Tingvoll

  • Produksjon av naturfarga ullklær. Bygger en helnorsk verdikjede i en tekstilbransje som i dag er en av verdens minst bærekraftige. Ulla kjøpes direkte fra bonde og blir sortert i naturfarger og vasket, før den bringes til Selbu Spinneri. Ferdig garn returneres til Tingvoll Ull og brukes i produksjonen.

  • Gründere og ansatte er Rose Bergslid og Arnar Lyche. Tingvoll Ull har 12 eiere. En av fem finalister i Næringsteft, Sparebanken Møres unike kompetansereise og gründer-konkurranse med 2.3 millioner kroner i premiepotten og en million til vinneren.

  • Vinneren kunngjøres på

Børs og Bacalao 16.mars som du også kan følge på stream.