Hun gjør bærekraft til business

06. januar 2024
Stine-Lise-Hattestad-Bratsberg906x503.jpg

OL-vinneren var lenge en lite populær gjest i vennegjengens middagsselskaper. Hun snakket folk i senk om bærekraft – lenge før noen brydde seg om begrepet.

Taktskiftet kom først med Parisavtalen og FNs 17 bærekraftsmål ved årsskiftet 2015/2016. 21 år etter at hun tok gull under OL på Lillehammer i fristil kulekjøring.

– Nå er jeg «søren» så populær for nå vil alle snakke om bærekraft, sier Stine Lise Hattestad Bratsberg med et stort smil om den store endringen som har skjedd.

Bærekraftgründer
Stine Lise er bærekraftgründer. De siste 15 årene har hun spesialisert seg på bærekraft/ESG (miljø-, sosiale- og forretningsetiske forhold). Hun har jobbet mye med toppledere i norske og nordiske selskaper for å utvikle lønnsomme bærekraftstrategier. Hun har høstet stor internasjonal anerkjennelse for sitt arbeid med FNs bærekraftsmål som rammeverk for strategiarbeid for privat og offentlig sektor.

Stine Lise kickstartet den syvende sesongen av Næringsteft, Sparebanken Møres store satsing på gründere og nyskapere. I Møretanken på NMK inspirerte hun årets næringsteftere til å tenke bærekraft fra dag en. Se video.

Ikke enten eller
– Bærekraft er ikke et valgfag. Det handler ikke lenger om bærekraft eller business, men om bærekraftig business. Det er ikke noe alternativ fremover – det gjelder også i forhold til finansiering og investorer, var budskapet fra Stine Lise Hattestad Bratsberg som også tok for seg utviklingen av begrepet «bærekraft».

Filantropi og samfunnsansvar
Bærekraft startet som filantropi. Rike ga bort penger for å redde miljøet og mennesker, men hadde ingenting med forretningsutvikling å gjøre. Deretter ble det kalt Corporate Social Responsibility (bedriftenes samfunnsansvar) men det handlet fortsatt om gaver og gikk ikke til kjernen av den virksomheten man drev.

Stine Lise kickstartet den syvende sesongen av Næringsteft, Sparebanken Møres store satsing på gründere og nyskapere. I Møretanken på NMK inspirerte hun årets næringsteftere til å tenke bærekraft fra dag en. Foto: Memoria

FNs wakeup-call
– Det store skiftet kom først i 2015/2016 med FNs 17 bærekraftsmål. Det som er superviktig med de målene var at det var en real wakeup-call. Det handlet ikke lenger om å være snill og grei og at vi rike skal hjelpe de fattige. Om det så er plastikk som tyter ut av elevene i India, eller tomme gullgruver eller mangel og knapphet på andre råstoffer, så er hele verden i samme båt. Det betyr utfordringer, men også enorme muligheter hvis man tenker stort og strategisk, mener Stine Lise.

Så kom kapitalen
Det neste store som skjedde var kapitalen. Mange investorer begynte faktisk å investere i bærekraft – både i små ideer, større ideer og virksomheter. Unilevel var en av de første store som sa at de faktisk skal klare å vokse, produsere mer, selge mer, men frakoble veksten fra ødeleggelse.

Purpose
Nå har ekstremt mange av de aller største virksomheten i verden, men også mange ganske små, en mening med virksomheten sin – Purpose – som er mer enn bare å tjene penger. Her er bærekraft fullt og helt integrert.

– De virksomheter som vil lykkes i fremtiden er de som ivaretar egne mennesker, samfunnets interesser, og klima- og miljø-spørsmål - samtidig som de driver god butikk, sier hun.

Stine Lise tror også at selskap som klarer å løse noen av bærekraftutfordringene vi står overfor, både vil tjene svært gode penger og tiltrekke seg de flinkeste folka.

God stemning under Kick-starten på NMK. Foto: Memoria

Bærekraft fra dag en
– Hvis man er en nyoppstartet gründer og tenker at bærekraft det er liksom alt og ingenting – hjelp hvor skal jeg starte? Da må du starte med det som er virkelig vesentlig og relevant for den ideen og innovasjonen du har tenkt til å sette ut i livet. Det kan være klima, store utslipp knyttet til det du skal gjøre, eller du skal prøve å gjøre en sosial investering for at folk skal få et bedre liv, eller om det er bruk av natur, eller naturressurser, sirkularitet eller hva det måtte være – tenk på hva som er mest relevant i forhold til den ideen som du skal lansere, sier Stine Lise.

Og ikke minst: Ha full kontroll fra dag en både på det som er negativt i forhold til bærekraft, men vel så viktig på det som er positivt og gir deg et mulighetsrom til å bygge en bra business relatert til bærekraft og øke fortjenesten, for eksempel gjennom effektivisering og eller samarbeide. Tenker man ikke bærekraft fra dag en vil alt bare bli vanskeligere, mener Stine Lise.

Tenk bærekraft fra dag en, var Stine Lises oppfordring til gründerne i Næringsteft. Foto Memoria

Internasjonal suksess
Nå skal Stine jobbe strategisk med bærekraft/ESG internasjonalt i Implement Consulting Group. Hun brenner for å utvikle lønnsomme bærekraftstrategier. Hvis ikke kan bærekraft fort bare handle om rapporteringer.

Hun har hatt stor suksess som både gründer, forretningskvinne og nå i lang tid som en global bærekraftpioner. Etter OL-gullet utdannet hun seg til siviløkonom, og mener selv hun har hentet mye fra toppidretten for å lykkes som gründer og forretningskvinne.

Må være uredd
– Både som toppidrettsutøver og gründer handler det veldig mye om å tørre og ikke være redd for å feile. Motgang og tøffe tider møter du garantert begge steder. Og så handler det om å være litt mer ambisiøs enn veldig mange andre, og jobbe enda litt hardere, sier den tidligere OL og verdenscupvinneren.

Derfor trenger vi gründere
– Hvorfor er gründere viktige?

– Uten dem står vi på stedet hvil. Vi trenger nye ideer for å bygge nye arbeidsplasser og finne løsninger på de utfordringer Norge og verden står ovenfor. I forhold til bærekraft er det utrolig viktig å se hvilke behov vi har der ute, hvordan vi løser det og kobler oss fra eksiterende løsninger og tenker mer innovasjon, mener Stine Lise Hattestad Bratsberg.

Dette er Næringsteft:

  • Næringsteft er et akseleratorprogram og unik kompetansereise for gründere i idé- og oppstartsfasen.

  • 12 bedrifter/idéer går videre til semifinalen og får 50 000 kroner hver.

  • Total premiepott er på 2.3 millioner kroner: 50.000 til hver av semifinalistene, 250.000 til finalistene og 1 million går til vinneren av Næringsteft.

  • Vinneren blir kåret på Sparebanken Møres Børs og Bacalao, en av Norges største investorkonferanser.

Les mer om Sparebanken Møres gründersatsing - Næringsteft.