I Sparebanken Møre har vi Familiebanken; et konsept som i første omgang gjør det enklere for foreldre å opprette bankkonto for barna sine.
Ingvild Krokvik Mikkelsen er mor til lille Vilde. Hun jobber som Forretningsutvikler kundeløsninger i Sparebanken Møre, og kunne ta i bruk tjenesten hun selv har vært med på å utvikle.
Gjort med et par tastetrykk
Da Ingvild og samboeren Sondre, forberedte seg til Vildes dåp ville de opprette sparekonto for datteren. En konto til å sette inn pengegaver og begynne å spare på vegne av datteren.
– Det var like sømløst som vi hadde erfart med pilotkundene i utviklingsfasen - og kundene våre nå etter løsningen ble lansert. Det tok kanskje tre minutter å få det unnagjort, sier en fornøyd Ingvild.
Mer enn bare en konto
For Ingvild handler opprettelse av sparekonto for Vilde om mer enn å oppbevare pengegaver i datterens navn. Like viktig er muligheten til å gi datteren en god økonomisk start.
– Jeg ønsker å inkludere henne i sparingen etter hvert som hun kan lære om økonomi og om gode sparevaner, forteller Ingvild.
Dette står også i fokus når det kommer til videreutviklingen av banktjenester for barnefamilier. Målet, konstaterer Ingvild, er å få på plass gode tjenester for de mindreårige som gjør at de kan lære tidlig hvordan man får god og sunn privatøkonomi.
– Mitt ønske for Vilde er at hun får det etter hvert, hun også, legger Mikkelsen til.
Mobilbank for barn
Mange får nå bankkort og mobiltelefon allerede før 10- årsalderen. Det viser et tydelig behov blant de unge bankkundene.
Sparebanken Møre har også mobilbank for barn og unge. Dette er en enklere og nedstrippet versjon av mobilbanken for voksne, og på den måten er den lettere å navigere i.
– En del av videreutviklingen av produkter for barnefamilien er at vi skal tilby flere tjenester til de mindreårige kundene våre, og å optimalisere mobilbanken for unge er en viktig del av dette, forteller Mikkelsen. På den måten kan de lære mer om sparing og privatøkonomi tidlig gjennom mobilbanken sin, legger hun til.
For barn i alle aldre
Ingvild Krokvik Mikkelsen og samboeren ønsket å opprette bankkonto i forkant av dåpen til datteren Vilde. Mange foreldre gjør det samme, men mange velger også å vente.
Venter du til barnet ditt begynner å få lommepenger eller til og med til barnets første sommerjobb før du oppretter bankkonto, er tjenesten like brukervennlig. En ny konto i barnets navn er bare et par tastetrykk unna.
- Du kan opprette bankkonto på vegne av barnet ditt når som helst frem til det fyller 18, forsikrer Ingvild.
Bedre oversikt
Når Ingvild forteller at fokuset alltid er å gjøre det enkelt for alle typer familier å få oversikt og kontroll over privatøkonomien sin, når banken jobber med videreutvikling av tjenester.
– Vi ønsker å lage gode løsninger for kundene våre. Vi vil gjøre det enkelt og sømløst å ta de i bruk tjenestene, på de flatene som kundene våre bruker. Det skal være med på å skape god økonomisk oversikt for hele familien, sier hun
Har blitt en del av kundegruppen
Nå som hun selv er blitt forelder er Ingvild sikker på at hun vil få mye inspirasjon til videreutviklingen av familiebank-konseptet.
– Som mor vil jeg få god innsikt selv i hva slags type tjeneste som kan være nyttig å ha, og hvordan vi enklere kan administrere et helt familieforhold. Både i mobilbanken og i nettbanken, forteller hun.