Familie på Sunnmøre reddet huset i siste liten

23. september 2024
SBM-Grep-privat-økonomi-grep906x503.jpg
En kvinne i 40-årene forteller om når hun fikk hjelp til å ta tilbake kontrollen på økonomien. FOTO: Illustrasjonsfoto

Økonomien hadde sklidd ut av kontroll og huset som mannen hadde vokst opp i lå allerede på finn.no. Familien var ikke kunde i Sparebanken Møre og hadde prøvd å få hjelp i banken sin og flere andre steder uten hell. Da leste kvinnen i 40-årene om Grep, en egen avdeling i Sparebanken Møre som hjelper folk å få tilbake kontrollen på økonomien.

– Jeg satt med ansvaret alene og ville ikke at det skulle bli noe styr. Til slutt gikk det ikke lenger. Det kom krav fra alle mulige kanter og jeg mistet rett og slett kontrollen, forklarer hun.

Kvinnen hadde prøvd så godt hun kunne å ordne alt selv, men nå var både telefonskrekken og postkasseskrekken et faktum. Brevet om tvangssalg endret alt og hun beskriver det som en lettelse å endelig kunne snakke med mannen om problemene som sakte, men sikkert, hadde ballet på seg.

– Da jeg leste om Grep hadde jeg egentlig ingen forventninger. Hittil var det ingen som kunne hjelpe oss og huset var allerede lagt ut for tvangssalg. Likevel tok jeg sjansen på å ta kontakt når jeg så at de kunne hjelpe selv om man ikke var kunde i Sparebanken Møre, sier hun.

Les mer om hva vi kan hjelpe deg med.


Håp i siste sekund
Hos Grep satt rådgiverne Marthe og Kenneth i andre enden. Først var de usikre på om de ville kunne klare å redde huset til familien.

– I og med at huset allerede lå ute for tvangssalg og familien manglet en del midler for å redde det, så var vi usikre på om det ville gå. Vi gjorde imidlertid det vi kunne for å hjelpe, og det var heldigvis nok, forklarer Marthe Eriksen i Grep hos Sparebanken Møre.

Familien fikk også god hjelp fra nær familie i prosessen og det viste seg å bli helt avgjørende.

– Den fredagen banken ringte og sa at de kunne hjelpe oss var en enorm lettelse. Det var den beste beskjeden vi kunne få! Da ble det felt et par tårer både her og der, forteller kvinnen.

For henne er det et liv før og et liv etter at hun tok kontakt med Grep. Hun hadde gått med økonomiske bekymringer alene i over tre år og det gikk til slutt ut over både relasjoner og jobb.

– Marthe og Kenneth møtte oss med forståelse og det var aldri et snev av dømmende ord. De var bare opptatt av å hjelpe oss. Nå har vi endelig struktur igjen. Matforbruket vårt var helt ute av kontroll, men etter at Grep hjalp oss å sette opp kontoene våre har vi halvert matbudsjettet, forklarer kvinnen.

Marthe og Kenneth i avdeling Grep hjalp familien å beholde huset. FOTO: Kristin Støylen.

Skulle ha bedt om hjelp før
Med kontrollen tilbake og et system som fungerer, ser de nå fremover. De har allerede begynt å spare for å kunne betale tilbake penger som de har lånt av familie. Men det viktigste av alt; hele familien bor fortsatt i hjemmet sitt.

– Alt er så mye bedre. Hadde jeg visst det jeg vet i dag, ville jeg ha bedt om hjelp lenge før. Det er så lett å tenke at man må klare det selv, men det er smart å be om hjelp, sier hun.

Mannen er enig og understreker viktigheten av å be om hjelp tidlig. Familien på Sunnmøre deler historien sin i håp om at andre kan få hjelp før problemene blir for store.

– Selv når alt ser håpløst ut, finnes det håp. Vi reddet huset vårt i siste liten, avslutter hun.

Slik fungerer prosessen når du tar kontakt med Grep

1. Kartleggingsmøte
Når du tar kontakt med Grep, settes det opp et kartleggingsmøte. Målet med møtet er å få en oversikt over den økonomiske situasjonen.

2. Vurdering
Etter kartleggingsmøtet vil en av rådgiverne i Grep få en oversikt over gjeldssituasjonen og undersøke ulike løsninger.

3. Løsningsmøte og handlingsplan
Når rådgiveren din har funnet en løsning, har dere et nytt møte hvor løsningen blir presentert. Her får du også en handlingsplan som må signeres av deg.

I de tilfeller banken ikke kan hjelpe, vil Grep likevel gi deg tips og råd på hva du kan gjøre fremover.

4. Oppfølgingsmøter
Når løsningen er gjennomgått og handlingsplanen er signert, starter den nye hverdagen med ny struktur og bedre kontroll. Rådgiveren din i Grep følger deg opp kvartalsvis eller oftere ved behov.

Avtal møte med Grep her.