For 15 år siden fikk Peder en idé. I dag han i ferd med å revolusjonere en del av norske vinterveier som ingen tenkte på: Brøytestikkene.
Roadtech AS er en av tre finalister i gründerkonkurransen NÆRINGSTEFT.
– Vi har laget et nytt konsept for håndtering av brøytestikker. Hvorfor? Utviklingen har stått stille i mange tiår, sier Peder Strømsvåg, maskiningeniør og automasjonsmekaniker fra Straumsnes i Tingvoll kommune.
En million brøytestikker og ti maskiner skal være klar til testing i 2020. Roadtech AS er nærmere målet enn noen gang, og tar gjerne med seg en million kroner i finalen. Nylig ansatte Peder sin første medarbeider i selskapet sitt, prosjektleder Jørgen Klokkseth.
– Å få sin første ansatte er en viktig milepæl for Roadtech AS - nå er vi virkelig i gang, sier Peder, som er hjernen bak selskapet.
En bedre måteIdéen kom tidlig på 2000 på en kjøretur over Dovrefjell i dårlig vintervær.
– Jeg kjørte bak en bil fra Statens Vegvesen. Bak lastebilen stod en mann i en kurv og satte ut brøytestikker for hånd. Været var forferdelig, så han hadde det ikke lett. Og det gikk fryktelig sakte. Jeg tenkte at «dette måtte kunne gjøres på en bedre måte», forteller Peder Strømsvåg, oppfinneren og mannen bak Roadtech AS fra Tingvoll.
Har drømmejobbenPeder har alltid hatt mange jern i ilden. Fram til 2007 drev han eget firma. Siden har han har vært prosjektleder og teknisk sjef i kjente selskaper som Orkla, DNV GL og Piplife. Men i januar 2018 satset han 100 prosent på ideen sin og har nå jobbet fulltid med Roadtech i ett år.
– Dette er drømmejobben! Jeg har det omtrent som en fotballproff. Det er som å stå og trikse med en ball hele dagen. Plutselig får du betalt (eller, ikke helt enda) for å gjøre det du elsker, ler han.
Født til å skape– For meg var det ikke et valg å bli gründer. Jeg måtte. Jeg tror nesten det er en medfødt egenskap. Du må være nysgjerrig, kreativ og i tillegg ha lyst til å SKAPE noe. Denne kombinasjonen utløser ofte en gründer. Penger er ikke et tema, understreker Peder.
Idéen med brøytestikkene var nær ved å bli liggende i en skuff og aldri se dagens lys.
– Men jeg ble ikke kvitt den, den murret i bakhodet mitt i mange år. Nærmest som en spøk meldte jeg meg på en konkurranse i 2016, «Nordmøres beste idé», som Heggset Engineering utlyste. Jeg vant hele konkurransen, og fikk dermed bekreftelsen jeg hadde manglet, smiler Peder.
Endelig i gangHan ønsket seg et møte med Statens Vegvesen, og det fikk han. – Idéen vakte stor begeistring i Vegvesenet. De var nærmest i sjokk over at noen fra privat sektor var interessert i et slikt tema. Jeg fikk etablert en prosjektgruppe, og dermed var Roadtech AS i gang, forteller Peder. – Nå fikk jeg for alvor troen på dette. Først måtte vi formalisere prosjektet. Vi lagde tidlig en animasjon som viste hvordan det kunne være, og søkte alt av tilskudd og ordninger for nye bedrifter. Både Tingvoll kommune og Innovasjon Norge var positive fra dag én. Litt tilfeldig kom jeg i kontakt med Vindel, kunnskapsparken i Kristiansund. Her fikk jeg svært god hjelp, sier Peder.
Ingen kan sette ned stikker i fartDen opprinnelige tanken var å lage en maskin som setter ut brøytestikkene automatisk.– Fra jeg fikk ideen første gang til jeg hadde etablert Roadtech, var det allerede kommet maskiner som gjør dette. Men ingen kan sette ned stikker i fart. Eller ta dem opp igjen i fart. Dette var derfor vårt hovedfokus, sier han.
Peder forklarer at løsningen fra Roadtech vil fjerne 20 millioner stopp på norske veier i året, og 85 000 timer stilletid. Ved å unngå slike stopp, økes trafikksikkerheten for trafikanten og forbedrer HMS for veientreprenørene.
– Det betyr også økt lønnsomhet på grunn av redusert vedlikehold av kjøretøy, og at det brukes mindre drivstoff. Det gir også mindre C02-utslipp, som er bra for miljøet, sier han.
Tre millioner brøytestikker blir borteEtterhvert begynte Peder å tenke mer på selve stikkene.– Da jeg hørte at det er et svinn på TRE MILLIONER brøytestikker hvert år – og dette er plast som forsvinner rett ut i naturen - forstod jeg at dette var et område med enormt forbedringspotensial. Idéen har utviklet seg i takt med at vi har lært mer om utfordringene - og dermed sett nye muligheter, forklarer Peder.
Nå har Roadtech kjørt et pilotprosjekt i to år.– Vi begynte med å teste en ny type feste for brøytestikkene. Ironisk nok ble disse satt ut manuelt, smiler han. Målet var å sjekke om de sto bedre. Statens Vegvesen var med på å teste de patenterte skrustikkene, og resultatet er at våre stikker står fire ganger bedre enn vanlige stikker.
- Det betyr at det årlig forsvinner to millioner færre stikker ut i naturen, sier Peder.
Det er travle tider for Roadtech. Neste steg er å planlegge hovedpilotprosjektet, som skal starte i 2020.– Det involverer ti maskiner og en million brøytestikker som skal lages før vi kan starte. Vi har et godt innovasjonssamarbeid med Statens Vegvesen og Vegdirektoratet. Region Midt representerer 20 prosent av riks- og fylkesveier i Norge, sier Peder.
Viktig å støtte de som satser– Vi er selvsagt veldig spent på resultatet av finalen. Nå har vi akkurat levert inn vårt case til juryen. Uansett hvordan det ender, har vi vunnet mye ved å være med i NÆRINGSTEFT. Markedsføringen vi har fått gjennom å delta er helt utrolig, og har åpnet mange dører for oss. Vi vant publikumsprisen, noe vi er veldig stolt over, sier han.
Peder mener at NÆRINGSTEFT er et viktig arrangement som er med på å løfte lokale bedrifter som vil satse. Han forklarer at det har vært veldig lærerikt, og at forelesningene på samlingene traff svært godt med tanke på utfordringer som de møter i sin gründerhverdag.
– Jeg har fått mange nye kontakter. Mest andre i samme situasjon, men også flere mulige nye samarbeidspartnere, sier han.
En million vil gi et stort løft– Kapital er alltid krevede når man skal starte opp noe nytt. Vi er inne i en kritisk fase, der vi må hente inn 1,5 millioner kroner, forklarer han.
– Vinner vi finalen, kan vi heller fokusere på å utvikle produktet i stedet for å jobbe med å skaffe kapital. Å vinne en million vil øke gjennomføringsevnen vår og redusere risikoen betraktelig! Peder forteller at premien vil gå til å utvikle neste versjon av maskinen. Det må utvikles et design som gjør det enkelt å masseprodusere den. – Målet er å ha denne versjonen klar for testing i 2019 og ti maskiner ferdig til høsten 2020, og innrømmer at han blir litt svett av tanken.
Satte brøytestikker på miljøradaren– Ingen tenkte på brøytestikker før vi begynte å mase. Miljøaspektet har også blitt viktigere for oss underveis, og vi opplever en stor bevisstgjøring i samfunnet. Vi jobber også politisk med å få saken på dagsorden. Vi er blant annet i dialog med Miljøavdelingen i Vegdirektoratet, og jeg har også snakket med statssekretæren i Miljødirektoratet. Timingen er god. Vi startet omtrent samtidig med at den berømte hvalen strandet på Sotra, med magen full av plast. Dette gjorde at oppmerksomheten rundt plastforsøpling tok av, forteller Peder.
– Nå blir myndighetene nedringt av folk som lurer på hva som skal gjøres med alle brøytestikkene som forsvinner ut i naturen, sier Peder.
Roadtech ønsker at selskapet skal ha en helhetlig miljøprofil.
– Når vi en gang skal bygge terminal og kontor, skal det bli et gjennomført miljøbygg, med solcellepanel, el-biler osv. Miljøtanken skal gjennomsyre bedriften vår, forsikrer han.
Roadtech AS er en av tre gjenværende finalister i NÆRINGSTEFT som kjemper om førstepremien på en million kroner. Vinneren kåres av en fagjury den 13. mars, på investorseminaret «Børs og Bacalao». På veien har deltakerne fått med seg en innholdsrik og spennende kompetansereise som skal bidra til at de får utvikle og realisere ideen sin. Under semifinalen 1. februar vant Roadtech publikumsprisen på kr 25.000.
NÆRINGSTEFT samarbeider med kunnskapsparkene Vindel AS, ProtoMore AS, ÅKP AS og NTNU, samt SANDS, MRB og RACER.
Roadtechs konsept er en ny type brøytestikker som sitter bedre, og en maskin som skal gjøre det raskere og mer miljøvennlig å både sette ut og hente opp stikkene. Roadtech-maskinen skal også gjøre det enklere å vaske, sortere og lagre brøytestikkene. I tillegg er de nye brøytestikkene resirkulerbare.