En liten børstemark, en genial idé og et gigantisk markedspotensial førte AgriMare Bio helt til topps i NÆRINGSTEFT-finalen torsdag kveld. – Vi er 1 million kroner og hundrevis av erfaringer rikere, sier de lykkelige vinnerne
Konseptet NÆRINGSTEFT er utviklet av Sparebanken Møre i tett samarbeid med ÅKP, ProtoMore og NTNU i Ålesund. Under finalen på bankens investorseminar Børs og Bacalao kunne nær 600 personer fra næringslivet i regionen overvære at det var AgriMare Bio som stakk av med den gjeve førstepremien på 1 mill. kroner.Trippel bunnlinje– Vi har nesten ikke ord, men vil takke for den fantastiske reisen vi har fått være med på, sa de tre gründerne bak AgriMare Bio, Lene Stenseth, Charlotte Thunes Hansen og Emma Lovise Sunde fra scena. AgriMare Bio har bygd sin forretningsstrategi rundt landbasert storskala-oppdrett av børsemark ved å utnytte høyverdig slam fra oppdrettsanlegg. Børstemarken inneholder marint protein og fett, som igjen skal brukes i fôr til oppdrettsnæringen.
I sin begrunnelse fremhever juryen at AgriMare Bio har tatt tak i to store miljøutfordringer innen den globale akvakulturnæringen, og gjort dette om til en forretningsidé. Selskapet skaper sirkulær økonomi ved å bidra til å løse et stort avfalls- og miljøproblem – samtidig som de øker tilgangen på bærekraftige marine ingredienser av høy kvalitet. Konseptet er knyttet til 9 av FNs 17 bærekraftsmål, og er en løsning med trippel bunnlinje; miljøløsning, matproduksjon og bærekraft.Startet som studentbedriftDe tre gründerne møttes da de studerte Biomarin innovasjon ved NTNU Ålesund. Etablering av studentbedrift i 2016 ble etterfulgt av aksjeselskap allerede året etter, og det unge selskapet har allerede høstet flere priser. I dag er de er medlem i den biomarine klyngen Blue Legasea, og har både ÅKP og Sintef Ocean som viktige samarbeidspartnere.– Ingen av oss hadde tidligere drømt om å bli gründere, men nå er vi helt hekta. Vi tenker på børstemark, forretningsplaner og pilotprosjektet døgnet rundt, og den største drømmen har blitt å få jobbe med dette på fulltid. NÆRINGSTEFT-reisa og premien på 1 million kroner gjør dette realiserbart, sier vinnerne.
Stor respons på konseptetI løpet av NÆRINGSTEFT har 10 semifinalister tatt del i en flere måneders lang kompetansereise som har inkludert alt fra juridisk og digital rådgivning, til utvikling av egne promofilmer. Blant topp 3 var også BagID og Alliansen Seaweed, og heller ikke de gikk tomhendt fra finalen. Sparebanken Møre overrasket nemlig med å dele ut kr 200.000 til hvert av selskapene, for å støtte videreutvikling og realisering av ideene.
– Responsen på NÆRINGSTEFT har vært fantastisk bra. Det har gitt oss en klar bekreftelse på at vi har en kultur for skaperglede, kreativitet – og ikke minst teft i regionen vår. Sparebanken Møre ønsker å være både en pådriver og deltaker i denne kulturen, sier adm. direktør i Sparebanken Møre, Trond Lars Nydal.