BankID på mobil
Med BankID på mobil, er telefonen alt du trenger for å identifisere deg og signere. Den er koblet opp mot sim-kortet i telefonen og må før første gangs bruk aktiveres i nettbanken.
Har du problemer med å logge inn med BankID på mobil kan det enten bety at du ikke har aktivert dette, eller at det er utfordringer med teleoperatørs nettverk.
Her kommer en liste over de mest kjente feilmeldingene på BankID på mobil
Det betyr at vi ikke finner en aktiv BankID på mobil-avtale på det mobilnummeret som er tastet inn.
Denne feilmeldingen betyr at vi ikke får kontakt med din mobiltelefon. Prøv gjerne å slå telefonen din av og på hvis feilen gjentar seg.
Denne feilen betyr at du trolig har gjort endringer på ditt mobilabonnement. Dette kan for eksempel være:
- Endring av mobilnummer
- Bytte av SIM-kort
- Ny teleoperatør
- Endret adresse hos teleoperatør
Når du gjør en av tingene nevnt overfor, mister du tilgangen til BankID på mobil. BankID på mobil skal utfases, og det er ikke lenger mulig å bestille BankID på mobil. Vi anbefaler at du tar i bruk BankID-appen. Du kan lese mer om den her.
Får du denne feilkoden indikerer det en midlertidig feil. Da må du avvente og prøve igjen senere. Tidligst 10 minutter etter sist du fikk feilkoden.
For å bestille BankID på mobil må du være innlogget i nettbanken med innlogging som krever kodebrikke.
Når du er inne velger du "Meny" oppe til høyre.
Deretter velger du "BankID på mobil" til høyre i menyen.
Under "tilgjengelig for bestilling" velger du "Bestill". Dette selv om du har en aktiv avtale. Den nye vil overskrive denne og aktiveres på rett SIM-kort.
Følg stegene i prosessen så er bestillingen fullført. Selv om det står en rød melding om at du ikke kan være innlogget via telefon, så er du ikke dette om du har logget inn med kodebrikke.