Legitimasjon og oppdatering av kundeinformasjon
Hvitvaskingsloven pålegger bankene å innhente og kontrollere legitimasjonsdokument i forbindelse med etablering av alle kundeforhold. I tillegg må banken ha oppdatert informasjon om hvordan du som kunde vil bruke banken. Derfor blir du med jevne mellomrom bedt om å oppdatere informasjon om din bruk av banken.
Har du mottatt brev fra oss er det fordi din legitimasjon registrert hos oss ikke lenger tilfredsstiller gjeldende krav og må derfor oppdateres om du ønsker å fortsette ditt kundeforhold hos oss.
Ønsker du derimot ikke å oppdatere legitimasjonen din, kan vi avslutte kundeforholdet ditt for deg.
Har du fått melding om å oppdatere informasjonen vi har om deg, er du registrert i vårt kunderegister. Her finner du informasjon om hvordan du enklest kan oppdatere informasjonen.
Ønsker du derimot ikke å oppdatere informasjonen din, kan vi avslutte kundeforholdet ditt for deg.
- Du må legitimere deg med godkjent legitimasjon. Dette gjør du som regel bare én gang i hver bank.
- Du må med jevne mellomrom oppdatere informasjon om hvordan du har tenkt å bruke banken og bankens produkt. Vi sender deg påminnelse jevnlig, men du kan når som helst logge inn i nettbanken eller mobilbanken for å se eller endre informasjonen din.
- Du må jevnlig svare på noen enkle spørsmål på vegne av våre samarbeidspartnere - for eksempel vår leverandør av kredittkort, Sparebank 1 Kreditt.
- Du må svare på noen enkle spørsmål når du setter inn kontanter i innskuddsautomaten vår